Ce aleg cutia de viteze cu 5 sau 6 trepte?

Pana in anii 1990, cutiile de viteze manuale cu 4 trepte erau destul de populare, insa in prezent exista masini noi, din fabrica, doar cu 5 sau 6 viteze, in afara de marsarier. Chiar si asa, vitezele de top sunt aceleasi in ambele cazuri, la fel si demarajele. Asadar, de ce sa aleg o cutie cu 5 sau 6 trepte in favoarea alteia?

Cutia de viteze in 5 trepte are ultima treapta, a 5-a, foarte lunga, pentru mersul pe autostrada. De asemenea, primele 2 viteze sunt si ele lungi, adica poti folosi in oras preponderent primele viteze, fara a tura motorul. In schimb, la o cutie de viteze cu 6 trepte, prima treapta este una extrem de scurta, special pentru momentele in care masina este impotmolita sau este nevoie de cuplu pentru a trage ceva sau a urca o rampa. Totul se leaga de etajarea treptelor, insa, in general, a 6-a treapta nu este neaparat ultima, ci prima, adica cutia cu 5 rapoarte primeste o treapta in plus, pe prima, pentru a avea cuplu si putere. Cat despre ultima treapta dedicata vitezelor mari, este aceeasi in ambele cazuri.
 
In mod evident, o cutie cu 6 viteze are avantajele sale, motiv pentru care este intalnita pe automobilele mai scumpe. O viteza in plus poate fi de folos, nu stii cand trebuie sa te pui in miscare incet, fara sa fortezi ambreiajul, tragand dupa tine o remorca sau avand masina foarte incarcata. Desigur, poti face acelasi lucru si cu 5 trepte, insa chinuind mai mult motorul si crescand consumul.
 
In concluzie, pentru oras, autostrada la mers in conditii normale, nu sunt diferente sesizabile. Dar daca stii ca masina ta e mai grea, ca urmeaza sa transporti ceva sau ca vrei sa pleci in vacanta cu bagaje multe si inca 4 persoane s-ar putea sa iti foloseasca o cutie cu 6 trepte.