Cum functioneaza cutia de viteze manuala

Cutia de viteze reprezinta o parte a mecanismului de transmisie si are rol in transmiterea puterii de la motor la roti. Aceasta operatiune se realizeaza controlat si variabil prin modificarea rapoartelor de transmisie, cu utilizarea schimbatorului de viteze. Exista doua tipuri de cutii de viteze: manuale si automate.
 
Cum functioneaza cutia de viteze manuala
Schimbatorul de viteze sau altfel spus, maneta, actioneaza inelele sincronizate din cutie cu ajutorul timoneriei, acesta fiind practic mecanismul ce face legatura dintre schimbator si cutia de viteze. Arborele cutiei de viteze este prevazut cu o serie de pinioane, coroane dintate, inele sincronizatoare si furca de actionare cu mason de cuplare. In momentul in care se actioneaza maneta de viteze, o parghie are rol in deplasarea furcii de actionare in directia indicata de maneta. Astfel, aceasta impinge inelul sincronizator peste coroana dintata. Inelul sincronizator coordoneaza turatia arborelui cu turatia acestuia, pentru a permite cuplarea coroanei dintate cu mansonul de cuplare. Pinionul vitezei se conecteaza in acest fel cu arborele, fiecare viteza dispunand de cate un pinion cu diametru diferit pe respectivul arbore.

Cum se schimba viteza
Schimbarea vitezei se realizeaza in felul urmator: se decupleaza cutia de viteze de motor, prin apasarea completa a pedalei de ambreiaj, dupa care se selecteaza viteza dorita, prin simpla miscare laterala a manetei de viteze. Dupa aceasta, are loc cuplarea vitezei, ce se realizeaza prin deplasarea longitudinala a manetei in directia vitezei dorite. Acestea fiind facute, are loc cuplarea cutiei de viteze de motor, ce se realizeaza printr-o eliberare progresiva a ambreiajului.